پنج دلیل خرید نکردن بیمه عمر در ایران

آنچه در این صفحه می‌خوانید:

پنج دلیل خرید نکردن بیمه عمر در ایران، آمار دقیقی از بیمه‌نامه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه بیمه عمر در دسترس نیست، اما مسلماً می‌توان ادعا کرد که تاکنون به 20 درصد جمعیت کشور نرسیده‌اند. اگرچه فروش بیمه عمر در سال‌های اخیر افزایش یافته است، اما هنوز تا حد زیادی با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد و باید بپذیریم بسیاری از بیمه نامه های صادره از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند . حال بپردازیم به دلائل اصلی استقبال نکردن مردم ایران از بیمه عمر:

پنج دلیل خرید نکردن بیمه عمر در ایران

استقبال نکردن از بیمه عمر چه دلایلی  دارد؟

1-اطلاعات کافی و شفاف ندادن:

عوامل فردی از جمله وضعیت تأهل، وضعیت شغلی، میزان درآمد، سن، و آشنایی فرد با بیمه عمر، به عنوان مؤثرترین عوامل در فرآیند خرید بیمه عمر شناخته شده‌اند. ۳۲ درصد از افراد دلیل عدم تمایل به خرید بیمه را به بی‌اطلاعی از شرایط بیمه‌نامه نسبت داده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد در مورد جزئیات پوشش‌ها و سرمایه‌گذاری در بیمه عمر به اندازه کافی آگاهی ندارند.

اگر اطلاعاتی داشته باشند که بعد از پرداخت اولین قسط، تحت چه پوششهائی قرار می‌گیرند و حتی در صورت فوت، سرمایه انتخابی‌شان به‌حساب وارثانشان منتقل می‌شود، ممکن است نگرانی‌هایشان کاهش یابد. و دیگر خدمات و کلوزهای بیمه ای که متناسب با نیاز و خواسته های مشتری باید ارائه شود.مثلا حس از دست دادن سرمایه را می توان با این گفته رفع کرد : پایان قرارداد به این معناست که تمام پس‌اندازهای انجام شده با سود تضمینی و سود مشارکتی، به‌صورت یکجا به حساب افراد واریز می‌شود.با این تفاسیر چرا در برابر خرید بیمه عمر مقاومت می کنند؟ پس اولین دلیل برای نخریدن بیمه عمر نداشتن اطلاعات کافی می باشد.

2-میزان درامد پایین برابر عمر کمتر:

رشد کم درآمد افراد، زندگی با فقر و نیز کمبود منابع در دهک‌های پایین جامعه همراه با افزایش تورم، عواملی هستند که تاثیر منفی بر تمایل مردم به خرید بیمه عمر دارند. هرچه درآمد افراد پایین‌تر باشد، احتمال خرید بیمه عمر کمتر می‌شود و هرچه تورم بیشتر باشد، احتمال خرید بیمه عمر کاهش می‌یابد.

مشکلات و کمبودهای مالی باعث می‌شوند که افراد بیش‌تر تمرکز خود را بر روی زمان حال قرار دهند و این امر مانع از درک یکی از ویژگی‌های مهم بیمه عمر یعنی نگریستن به آینده می‌شود. ۱۰ درصد از افراد، سنگینی حق‌بیمه و ۱۷ درصد از آن‌ها، کمبود درآمد ماهانه را به عنوان عوامل اصلی عدم تمایل به خرید بیمه عمر معرفی کردند. بنابراین، به این نتیجه می‌رسیم که تورم بالا، باعث کاهش قدرت خرید افراد می‌شود و در نتیجه، اراده برای خرید بیمه عمر کاهش می‌یابد.در چنین شرایطی نقش فروشندگان حرفه ای پر رنگ تر می شود . چ.ن معتقدیم مردم محصول را نمیخرند بلکه فروشنده را می خرند . در این بازار افرادی که مهارت متقاعدسازی و فروشندگی را یاد نگیرند از بازار خارج می شوند .

3-اولویت دادن به تامین اجتماعی نه بیمه عمر:

بسیاری از افراد باور دارند که سازمان تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، و صندوق‌های بازنشستگی کافی هستند و نیازی به بیمه عمر نیست. اگرچه این نوع بیمه‌ها مفید هستند، اما تورم و مشکلات مالی و اقتصادی بر روی این سازمان‌ها نیز تأثیر منفی گذاشته و برخی معتقدند که این سازمان‌ها قادر به پرداخت تعهدات خود نیستند. با رشد تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، مستمری این سازمان‌ها کفاف امرارمعاش افراد را نمی‌دهد. بنابراین، برای رفاه خانواده، وجود یک بیمه‌نامه مکمل عمر و پس‌انداز ضروری است تا بتوان از مزایای سرمایه‌گذاری و حتی دریافت مستمری آن بهره‌مند شد.

4-اطمینان نداشتن به شرکت بیمه:

درصد قابل توجهی از حق بیمه‌های اشخاص به‌حساب بیمه مرکزی واریز می‌شود، و بیمه مرکزی در هر شرایطی، حتی در صورت ورشکستگی شرکت بیمه، مبلغ سرمایه‌گذاری و سود تضمینی را به افراد می‌دهد. بنابراین، دیگر نگرانی از اطمینان و تضمین بیمه‌های عمر وجود ندارد. همچنین، برای ارزیابی توانایی عمل به تعهدات، بیمه مرکزی هر سال معیارهایی را برای امتیازدهی شرکت‌های بیمه منتشر می‌کند که با بررسی آن‌ها، به‌راحتی می‌توان تصمیم گرفت. البته این وظیفه نمایندگان بیمه است که آمار و ارقام سالنامه بیمه مرکزی را به فراخور موقعیت ، به مشتری ارائه دهند . پس از سالها تدریس برای نمایندگان بیمه کمتر کسی را دیدم بتواند از آمارهای بیمه مرکزی برای جلب اعتماد مشتری استفاده کند!

پنج دلیل خرید نکردن بیمه عمر ایران

5-بانک یا بیمه:

مقایسه ناعادلانه بین بانک و بیمه یکی از چالش‌هایی است که بسیاری با آن مواجه می‌شوند. اکثر افراد به دلیل سوددهی بیشتر و امکانات نقدی فراوان، بانک‌ها را به بیمه ترجیح می‌دهند. این اعتقاد مبتنی بر این است که بانک‌ها سود بیشتری ارائه می‌دهند و همچنین امکان نقدشوندگی بالاتری دارند، که این خود نقطه قوت بانک‌هاست.

بسیاری از افراد این را در نظر نمی‌گیرند که برای کسب سود قابل توجه از بانک، نیاز به سپرده‌گذاری مبلغ زیادی در ابتدا دارند که توانایی داشتن آن را ، همه افراد ندارند. در حالی که در بیمه عمر، افراد می‌توانند با پس‌اندازهای کوچک هم تحت پوشش بیمه ‌ای قرار بگیرند و هم در آینده مبلغ قابل توجهی را به صورت یکجا یا به صورت مستمری ماهانه دریافت کنند.ضمنا تحت پوشش قرار گرفتن بیمه شده موضوع بسیار مهمی است که نمایندگان خیلی ساده به آن می نگرند . آنچنان در زمان معرفی پوشش ها باید با قدرت و ایمان کامل صحبت کرد که ارزش خدمات بیمه نامه به وضوح دیده شود . نحوه ارائه شماست که در ذهن مشتری برای پوشش های آن ارزش گذاری می کند .

سخن پایانی

پنج دلیل خرید نکردن بیمه عمر در ایران را در این مقاله ذکر کردیم و می ‌توان نتیجه گرفت که عدم استقبال مردم ایران از خرید بیمه عمر اساسا به دلیل فقدان اطلاعات کافی و شفافیت موجود است.البته شرایط اقتصادی جامعه را نمی توان نادیده گرفت اما گلادیاتورها در هر شرایطی فروشنده هستند. پیشنهاد میکنم برای اینکه مهارت فروشندگی را تقویت کنید حتما دوره گلادیاتورهای فروش را تهیه کنید تا بتوانید در شرایط سخت ، راحت بفروشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است